Waarom laten wij ons graag leiden door de ervaring van andere in onze besluitvorming?
Definitie social proof / sociale bewijskracht:
Social proof is een algemeen bekende begrip uit de (online) marketing-wereld. Het betekent dat je (potentiële) klanten / leads aanmoedigt om een aankoop te doen door de mening van eerdere klanten op een positieve manier te presenteren. Zij hebben al eerder gebruik gemaakt van jouw producten en/of diensten en zijn daar (zeer) tevreden over.
Waarom worden we (on)bewust beïnvloed met de ervaring van andere?
De huidige en westerse cultuur waarin we leven, is uitgesproken individualistisch. We zijn er van overtuigd dat we zelf bepalen wat we doen en dat onze keuzes en besluiten door onze persoonlijke behoeften worden aangestuurd.
Maar de mens is en blijft een sociaal wezen, want al sinds de oertijd zoeken we steun bij elkaar als een soort van overlevingsstrategie. We kijken vooral naar anderen om te bepalen wat we willen (zien) en horen te doen.
Vanuit de individualistische overtuiging dat we onze eigen keuzes maken, lijkt het misschien bijna vreemd / onlogisch dat social proof / sociale bewijskracht zo'n grote impact maakt en heeft als beïnvloedingstechniek en beïnvloedingsprincipe.
Once again, we can see that social proof is most powerful for those who feel unfamiliar or unsure in a specific situation and who, consequently, must look outside of themselves for evidence of how best to behave there.
De meeste (online) marketeers zijn bekend met de zeven principes van overtuiging van Robert B. Cialdini: Wederkerigheid, Commitment & Consistentie, Social proof / Sociale bewijskracht, Sympathie, Autoriteit, Schaarste en Unity / Eenheid.
Social proof is een principe waarbij mensen het gedrag van een grote groep volgen, omdat men denkt, dat als anderen iets op een bepaalde manier doen, dat wel de goede manier moet zijn. In de piramide van Maslow vervult het behoren tot een groep ons psychologisch verlangen naar hechte relaties en vriendschappen.
Gebruik maken van social proof in (online en offline) marketing is de meest effectieve manier om consumenten te overtuigen van de waarde van een product of service.
De piramide van Maslow en social proof principe
De piramide van Maslow stelt dat mensen deel willen uitmaken van een groep; dat zorgt voor een verbinding van een gevoel van veiligheid.
Dat geldt ook voor de manier waarop consumenten en ondernemers aankoopbeslissingen nemen; ze gebruiken de bevestiging van anderen om te bepalen wat ze zullen kopen. Dit fenomeen wordt door psychologen, sociologen en ook (online)marketeers “social proof” genoemd.
70% vertrouwt aanbevelingen van mensen die ze niet kennen
5 populaire soorten van social proof in het dagelijkse leven
wij mensen delen graag onze mening(en) / ervaring(en) aan anderen. DIt is een menselijk gedrag. Hieronder vind je de 5 populairste soorten hoe wij dat in het dagelijkse leven ontvangen:
- Door middel van social proof van experts
- Door middel van social proof van bekendheden en beroemdheden
- Door middel van social proof van gebruikers
- Door middel van groepswijsheid
- Door middel van de ervaring en kennis van familieleden en vrienden
Ik zal hieronder per punt een voorbeeld geven
- Social proof van experts
Dat is vaak de mening van populaire influencers of deskundigen binnen het onderwerp / vakgebied waar je zijn of haar ervaring of leest. Als bijvoorbeeld een populaire influencer bijvoorbeeld een product aanbeveelt, is de kans groot dat de vraag naar die producten stijgen.
2. Social proof van beroemdheden
Samenwerkingen met en aanbevelingen van beroemdheden kunnen ontzettend effectief zijn. Als bijvoorbeeld een beroemde persoonlijkheid bijvoorbeeld een bedrijf aanbeveelt, is de kans groot dat bijvoorbeeld de websitebezoekers enorm zal stijgen.
3. Social proof van gebruikers
In deze situatie delen gebruikers zelf hun ervaring en / of succesverhalen van een product of dienst die ze nu gebruiken of hebben gebruikt.
4. Groepswijsheid
Door de populariteit van een product of dienst te benadrukken, geeft men aan dat het een veilige keus is, een bewezen publiekslieveling. Daardoor krijgen kopers het gevoel dat ze de juiste keus maken.
5. De ervaring en kennis van vrienden en familie
Vaak door de enthousiaste aanbeveling en ervaring van een vriend of familielid, is een ontzettend krachtige vorm van social proof. Maar liefst 77% van de consumenten en ondernemers is vaker geneigd iets te kopen van een bedrijf dat zij via vrienden en familie leren kennen. Verder blijkt uit veel onderzoeken dat consumenten en ondernemers die iets van kopen of ergens in investeren dat het op aanraden is van vrienden, familie, zakelijke relaties, vaak meer uitgeven, vaker producten of diensten kopen en sneller overgaan tot afrekenen.
Sociale bewijskracht is het bewijs dat anderen ook dezelfde keuze maken of hebben gemaakt zoals jij. Als zij het doen of hebben gedaan, dan zal het wel goed zijn.
4 manieren om social proof te laten zien aan de buitenwereld
De manieren die bedrijven of ondernemers gebruiken, om degene die twijfelt met het maken van een beslissing, om die te overtuigen om het product / dienst aan te schaffen of om diegene zijn / haar gevoel te bevestigen van een goede aankoop van het product / dienst.
De 4 sterke manieren die ondernemers en bedrijven toepassen zijn door middel van:
- Testimonials
Een testimonial is een positieve vermelding van een bedrijf door een klant die niet bij dat bedrijf betrokken is. Deze content kan worden gebruikt in bijvoorbeeld overtuigende testimonial video’s van klanten, in posts op socialmedia of op belangrijke webpagina’s.
2. Beoordelingen en reviews
Net als testimonials kunnen gekwantificeerde positieve reviews van een product of dienst een groot effect hebben. En hoe meer positieve beoordelingen en reviews er komen, hoe betrouwbaarder deze worden. Bijvoorbeeld als er meer dan 500 goede reviews hebt, is dat een duidelijk teken dat het product of dienst de moeite waard is.
3. Onderschrijving van influencers
Eerder heb ik geschreven waarom influencers deel zou moeten laten uitmaken van een marketingstrategie, maar ze zijn ook ontzettend waardevolle vormen van social proof.
Als een relevante influencer past bij een doelgroep, wordt zijn of haar steun nog waardevoller. Krijgt de ondernemer of bedrijf positieve berichten van een influencer, dan kan de ondernemer of bedrijf toestemming vragen aan de influencer om die berichten te gebruiken voor de marketing. Na toestemming zal de ondernemer of bedrijf de content delen bijvoorbeeld op socialmedia of plaats de berichten op bijvoorbeeld de homepage van zijn website.
4. Medialogo’s
Als er producten of diensten worden besproken op bijvoorbeeld gerespecteerde / goed gelezen blogs of andere mediakanalen, zou de ondernemer of bedrijf een sectie “zoals gezien op” kunnen toevoegen aan de website. Dit is een krachtige vorm van social proof waarbij het product of dienst indirect wordt geaccepteerd en goed gevonden dankzij de link met gerespecteerde media. En hoe meer het medium wordt gerespecteerd, hoe sterker de social proof.
92% van de mensen dat ze een aanbeveling van een vriend of familielid vertrouwen
Tot slot mijn vraag aan jou....
Wanneer heb jij voor het laatst iets gekocht zonder eerst de reviews te lezen, je vrienden of familieleden om hun mening / ervaring gevraagd of een review video op YouTube bekeken?
Als je meer te weten wilt komen, over "Social Proof / Sociale Bewijskracht" dan kan je van alles terug vinden op het internet, maar ik raad je aan om het boek " Invloed: de 7 geheimen van het overtuigen" van Robert B. Cialdini te bestellen ( klik op de titel om het boek te bestellen of kijk bij Bronvermelding). Dan kan je gelijk ook de andere 6 principes van Robert B. Cialdini lezen nadat je het boek hebt ontvangen.
Bronvermelding:
- IMU
- Robert B. Cialdini, Invloed: de zeven geheimen van het overtuigen
- diverse websites in het Nederlands en in het Engels