De kracht en effectiviteit van Unity / Eenheid
21 december 2021 
7 min. leestijd

De kracht en effectiviteit van Unity / Eenheid


Het gaat om de categorieën die individuen gebruiken om zichzelf en hun groepen te definiëren, zoals ras, etniciteit, nationaliteit en familie, evenals politieke en religieuze voorkeuren. Een belangrijk kenmerk van deze categorieën is dat hun leden zich één voelen met de anderen. Het zijn de categorieën waarin het gedrag van het ene lid van invloed is op de eigenwaarde van andere leden. Simpel gezegd, wij zijn de gedeelde mij.

Een quote van Robert B. Cialdini


Elke (online) marketeer en (online) ondernemer (of diegene die ondernemer wilt worden) zou in mijn beleving de zes beïnvloedingsprincipes van meester psycholoog / onderzoeker Robert B. Cialdini moeten kennen en zeker herkennen; sociale bewijskracht, autoriteit, schaarste, consistentie, sympathie en wederkerigheid


Sinds de verschijning van zijn herziene boek " Invloed - De 7 geheimen van het overtuigen " is er een zevende principe bij gekomen: Unity, ofwel Eenheid, maar omvat ook elementen als saamhorigheid en eendracht.


Robert B. Cialdini - De zeven geheimen van het overtuigenAuteur: Robert B. Cialdini

Titel: Invloed, de zeven geheimen van het overtuigen


Wat betekent unity?

Unity is een verdiepende term die veel wordt gebruikt in de influencer marketing waarbij er ingespeeld wordt op het gevoel van eensgezindheid met als doelstelling een doelgroep te beïnvloeden en te overtuigen. Het principe hierachter is om een gevoel van herkenning of verbondenheid te creëren


Unity is één van de 7 overtuigingsprincipes van meester psycholoog / onderzoeker / spreker / bestseller auteur / nobelprijswinnaar in de psyschologie (en overtuiger) Robert B. Cialdini. De vertaling voor het begrip unity is “eenheid” en dat is precies waar de kracht van deze overtuigende marketingmethode in te vinden is.


Unity-Eenheid-Cialdini-7e-principe


Unity kan vergeleken worden met de derde laag uit de behoeftepiramide van Maslow.


Wat is de Piramide van Maslow?

De behoeftepiramide van Maslow is een schematische weergave waarin de behoeften van de mens staan weergegeven, op volgorde van de prioriteit die eraan gegeven wordt deze hiërarchische, de psychologische behoeften. Hierbij draait het om het vinden van een gemeenschappelijke factor (eenheid) die een verbondenheid creëert tussen een bedrijf en de doelgroep


Piramide van MaslowAfbeelding: De piramide van Maslow.

 
Het “oranjegevoel” tijdens EK / WK voetbal en Olympische (zomer / winter) Spelen, zijn hiervan bekende voorbeelden. Maar sinds een paar jaar hebben we ook het " Max " (Vertappen) gevoel van de Formule 1 (en zijn recentelijk behaalde wereld kampioenschap). 

Daarnaast kan een vorm van co-creatie een gemeenschappelijke verbondenheid vormen. Het uiteindelijke resultaat met als voorbeeld een kast die als bouwpakket is aangeleverd zal meer waarde hebben voor de gebruiker omdat deze persoon zelf ook een bijdrage heeft geleverd aan het productieproces.

De kracht van gedeelde identiteit, is voor een organisatie, goed vorm te geven met behulp van content. Dit kan onder andere op de volgende manieren:

  • Het plaatsen van reviews van een herkenbare doelgroep
  • Het aanbieden van een weggevertje dat bestemd is voor de naasten van de doelgroep
  • Het creëren van een gemeenschap door een online community

    Wat is een online commUNITY? 

    Een online community is een digitaal / online platform (bijvoorbeeld een facebook groep, de Huddle van de IMU, etc.) waarin gelijkgestemde mensen in een besloten groep bij elkaar komen. Binnen deze groep kunnen de mensen met elkaar communiceren en er informatie op te zetten en delen.


    Een paar voordelen van een digitaal / online platform:


  • Het betrekken van klanten in een nieuw aanbod;
  • Het versterken van het “wij-gevoel” door vaste klanten extra voordeel te bieden.


Vooral timing speelt een belangrijke rol in de toepassing van deze marketingtechniek. Je kunt deze techniek niet ieder moment inzetten en moet je klant af en toe wel voorbereiden op wat er gaat komen. Deze voorbereidende fase wordt de “pre-suasion fase” genoemd.


Wil je meer te weten komen hoe je zelf een succesvolle community kan bouwen

Dan kan ik je 2 zaken aanraden. Enerzijds is er een boek (We love Communities), en anderzijds is het een programma / opleiding waar je stap voor stap met gelijkgestemden, maar ieder voor zichzelf een community aan het bouwen is ofwel De Online Community Academy.


Wanneer ik het (in mijn boek) heb over communities, bedoel ik daarmee een groep mensen met een gemeenschappelijke passie of zorg die zich graag verbindenmet mensen met dezelfde passie of zorg. Dat kan lokaal zijn of (inter)nationaal. Net waar die verbinding hard nodig is. Als je maar een gemeenschappelijke zorg, passie of gezamenlijk doel hebt en het leuk vindt om te connecten met anderen die er hetzelfde in staan. En daarover de dialoog aan willen gaan. Samen bereik je meer, dat is de kracht van communities.

Citaat uit het boek "We Love Communities" van Maartje Blijleven


Beide zijn van DE Community expert / keynote spreker / bestseller management auteur Maartje Blijleven. 

We Love Communities - Maartje Blijleven boekAuteur: Maartje Blijleven

Titel: We Love Communities


Wat is social proof / sociale bewijskracht? 

(bij Unity / Eenheid)

Social proof / sociale bewijskracht is een term die betrekking heeft op het keuzegedrag van een doelgroep. Veel mensen, laten zich bij het maken van hun keuze, beïnvloeden door de mening van anderen en zijn gevoelig voor te zijn om ongewenste groepsinvloeden te voorkomen.

Hoe meer mensen positief zijn over dat product, hoe meer overtuigd je raakt. Kortom, je zoekt naar sociale bewijskracht / social proof om een stuk onzekerheid weg te halen en om te kijken en te vergelijken wat mensen zoals jij in een zelfde soort situatie doen.


Eenheid: Familie

Een van de meest voor de hand liggende en daardoor meest krachtige vormen van eenheid is familie. Voor familieleden gaan we door het vuur, en die band kan gebruikt worden ter beïnvloeding. Een voorbeeld:

In een van de colleges die Robert B. Cialdini gaf, vergeleek hij de houding van zijn studenten met die van hun ouders. De studenten deden altijd goed mee, echter bij hun ouders was het responspercentage een stuk slechter, vaak onder de 20 procent. Een kleine hack zorgde ervoor dat de ouders naar een responspercentage van 97% gingen! Wat hij deed? Simpel: hij vertelde de ouders als zij mee zouden doen, hun kinderen een extra punt kregen.

Als (online) marketeer of (online) ondernemer kun je dit in je voordeel inzetten. Doe bijvoorbeeld een weggeef-actie waarbij niet de persoon, maar zijn of haar kind het cadeau ontvangt. En zo zijn er nog veel meer manieren te bedenken om dit principe in te zetten!


Groepsgevoel

Simpel gezegd speelt dit principe dan ook in op het groepsgevoel. En daarmee is het anders dan het principe van sympathie


Bij sympathie gaat het om likability: wanneer je iemand mag / sympathiek vindt, neem je sneller iets van hem / haar aan. 


Echter bij unity / eenheid, hoeft iemand niet " likable " te zijn. Het kan zeker voorkomen dat je iemand niet sympathiek vindt, maar dat je wel tot dezelfde groep behoort (oftewel unity). Toch zul je dan zeker door die persoon beïnvloed kunnen worden en dat is waarom dit nieuwe principe wat mij betreft terecht is toegevoegd aan de lijst van " de zeven " Invloed principes van Robert B. Cialdini.


Natuurlijk is er nog zo veel meer te leren en te vertellen en ook te zien op platformen zoals YouTube over Unity / Eenheid. 


In een notendop hoe je Unity / Eenheid gebruikt:

  1. Gebruik jargon (gebruik woorden die men gebruikt in de doelgroep, ofwel herkenning).
  2. Exclusiviteit overbrengen (men moet het gevoel krijgen dat ze erbij (willen) horen).
  3. Wij zijn anders dan de rest " (laten zien / lezen dat je niet als de rest bent of denkt)
  4. Familie bindt (voorbeeld situatie: wij mensen gaan tot het uiterste om familie te helpen)
  5. Gebruik familie-gerelateerde taal (voorbeeld zin: Ik zal jullie vertellen wat ik vandaag tegen mijn familie zou zeggen als ze me zouden vragen naar de toekomst van mijn bedrijf - Warren Buffet)


Waarom deze blog

De reden dat ik deze blog over het onderwerp Unity / Eenheid heb geschreven heeft meerdere redenen. 

  • Ik ben zelf fan van Robert B. Cialdini en sta elke keer weer verbaasd over zijn onderzoeken en resultaten die hij graag tijdens webinars, events, boeken, social media etc deelt. En dat deel ik weer graag met jou!


  • Tony Robbins, Grant Cardone en nog een paar grote internationale namen,... die hebben geen uitleg nodig, google ze maar,... zij weten allemaal wat de kracht van Unity / Eenheid is.


  • Ik ben ook enorm getriggerd door Maartje Blijleven en haar passie en gedrevenheid over "Community Building" en als je haar hoort praten dan begrijp je gelijk wat ik bedoel.


  •  Ik ben ook fan en enorm geïnspireerd in het bedrijf IMU (Martijn van Tongeren en Tonny Loorbach en hun teamleden, hun software / diensten / teams en hun acties en challenges. 

De IMU heeft zelf ook een community, de IMU+ Community. Deze community is specifiek in het leven geroepen voor (online) ondernemers die met hun onderneming " Online " meer kennis en kunde willen opdoen door met gelijkgestemde te sparren, hun uitdagingen te delen en deze oplossen, maar ook om in hun eigen tijd en tempo, online marketing cursussen en trainingen te volgen. 

Tevens hebben hebben ze ook hele krachtige software, de Huddle genaamd, waar je zelf een online community omgeving mee kunt bouwen, maar ook een e-learning omgeving in kan bouwen. De IMU is daar heel uniek in Nederland. (Voor meer informatie, verwijs ik je graag door naar "Bronvermelding - IMU: alles over Community Building " ).


  • Maar zeker ook Tibor Olgers, wat een bijzondere persoonlijkheid,... je hoeft het niet altijd met hem eens te zijn, maar zijn boodschap(pen) en onderbouwingen geeft je minimaal een extra blik / visie over tal van verschillende onderwerpen die " hot " zijn in de maatschappij. 


Dus doe je voordeel mee met mijn blog, volg je hart en je passie!! 

Zoek vooral naar datgene of diegene waar je bij wilt horen / mee wilt connecten of start zelf een community, je zult verbaasd staan dat er nog genoeg gelijkgestemden zijn.


Onder meer door een sterke ontkerkelijking in de laatste decennia, hebben steeds meer mensen in onze geïndividualiseerde samenleving de behoefte om ergens bij te horen. Deze rol verschuift steeds meer naar (niche-)communities. In een community staan gezamenlijkheid en collectieve ervaringen centraal. Je deelt met gelijkgestemden informatie en ervaringen over een onderwerp waar je gepassioneerd over bent. Daarnaast kun je een community inzetten om je zakelijke doelen te bereiken.

Een quote van Maartje Blijleven


Bronvermelding:

Reactie plaatsen